tirsdag den 8. september 2009

Nøgleteknikker / Key techniques

Jeg har ikke været så flittig med at skrive på bloggen. En af årsagerne er at jeg underviser klubbens intro hold i MMA og de seneste måneder har der virkelig været gang i den, så det har taget en del af den tid jeg ellers bruger på at skrive blog.

Der har heller ikke været noget som har fyldt noget specielt og har stået ud. Jeg har trænet som jeg altid gør, og det er jo i bund og grund det det handler om. At træne og hele tiden finpudse de ting man allerede kan, men som stadig kan blive bedre - Et evighedsprojekt :-)

En af de ting jeg er blevet endnu mere bevist om i forbindelse med at undervise, er opbygningen af gamet. De fleste bruger begreberne "basis" og "avanceret" om teknikker, hvilket jeg også selv har gjort. Problemet er dog at mange opfatter basis som noget der er let og for begyndere og avaceret for noget der er svært og for folk der er dygtige. Jeg er begyndt at bruge begrebet nøgle teknikker. I BJJ er det fx. triangle, scissor sweep o.lig. i boksning jab, kryds, hook o.lig. Grunden til jeg er begyndt at kalde dem for nøgleteknikker er at det er de teknikker der udgør størstedelen af gamet, når man ser på hvor ofte de bruges og deres succesrate. De er ikke lettere end andre teknikker og mest af alt er de ikke mindre anvendelige - tværtimod er det dem man bruger mest og derfor nogle man bør træne ofte. Sammen med nøgleteknikker er der det jeg kalder for kerne bevægelser. Kernebevægelser er bevægemønstre som ikke er selvstændige teknikker. I BJJ vil jeg fx. fremhæve shrimp som en kerne bevægelse og i boksning er forskelligt benarbejde kernebevægelser.

At lære nye teknikker er én måde at blive bedre på at forbedre nøgleteknikker og kerne bevægelser er en anden. Jeg skal ikke kunne sige hvad den optimale blanding mellem de to er, men jeg vil skyde på min egen fordeling i øjeblikket er omkring 60-70% nøgleteknikker og kernebevægelser, 20-30% træning af teknikker jeg kender, men som ikke er en del af mit a-game og maximum 10% træning af nye ting.

I haven't been writing on the blog lately. One of the reasons is teaching the gym's intro MMA class which the last couple of month have been packed, so the time I usually have used to write on the blog have been used on preparations and teaching.

There hasn't been anything specific that I've been working on either. I have trained like I always do and that is, when it comes to it, what ti's all about. Training and keep adjusting the things you know towards perfection – A never ending proces :-)

One of the things I have become even more aware of when teaching is the structure of the game. Most people uses the terms ”Basic” and ”Advanced” to categorize techniques, which I have also done my self. The problem however, is that a lot of people think of ”basic” as something easy and ment for beginners and ”advanced” as something difficult and ment for experienced athletes. I've started to use the term ”Key techniques”. In BJJ that will ie. be triangle, scissor sweep etc. and in boxing jab, hook etc. The reason I've started calling them ”key techniques” is that they are the techniques that is the majority of the game looking at how often they are used and their succesrate. They are not easier than other techniques and most of all not less useful - right the opposite actually are they the most used and therefore something you should train often. Along with the key techniques is what I like to refer to as core movements. Core movements are movements and patterns that in them selfs are not independent techniques. In BJJ that will ie. be shrimping and in boxing ie. footwork.

Learning new techniques is one way of getting better and improving your key techniques and core movements is another. I'm no to say what the optimal mix between the two is, but I'll estimate that my own training at the moment is 60-70% key techniques and core movementes, 20-30% of techniques I know but aren't a part of my a-game and maximum 10% new stuf.

2 kommentarer:

PF sagde ...

I guess that also depends on how (in)experienced a person is and if a fights coming up.

Stoffer Inc. sagde ...

Yes it does, but my point is that focusing on learning new techniques in my opinion isn't the best way to get good. My opinion is that perfecting techniques is the way to get good, and that perfecting techniques often i underrated and not prioritized enough in training ... probably because it easily can get boring.