søndag den 15. juni 2008

Kontra på armpit push sweep

Jeg bliver med jævne mellemrum fanget i et armpit push sweep når jeg ikke får kontrolleret min modstanders overkrop, når jeg passerer hans guard. Jeg har forsøgt mig med forskellige ting, dog med begrænset succes.

Da jeg så pludselig så en lave en kontra der virkede, kunne jeg ikke lade være med at være overrasket over hvor simpelt det er.

Jeg er i gang med at passere Lasses guard, men Lasse gør god modstand, så jeg kan ikke låse hans overkrop.


Lasse finder min armhule og skubber mig væk fra ham selv. Får han nok moment, kan han sætte sig op og derved få mig sweepet.

Det er her jeg tidligere har siddet fast. Mekanismen er at Lasses arm er strakt og støtter (via skuldrene) på gulvet. Dette giver en meget stærk frame. Hans arm sidder i min armhule, så alle "håndtag" på Lasse er for lang væk til jeg kan få fat i dem med min arm. Jo længere bag min hofte Lasse kan skubbe min overkrop, jo mindre kraft og vægt kan jeg gøre modstand med.

I stedet for at presse i mod Lasses frame med min overkrop, knee rider jeg med det modsatte ben af hvad jeg normalt gør og rejser min overkrop op.


Ved at knee ride forlænger jeg afstanden til min armhule, så Lasse ikke længere har nogen frame. Jeg får også min overkrop tilbage over min hofte, så jeg kan lægge vægt på Lasse. Herfra kan jeg finde Lasses hovede, få min cross face og færdiggøre mit pass.


Jeg kan desværre ikke huske, hvem det var jeg så lave det, så jeg kan ikke give kredit til vedkommende, men tak for det skal du i al fald ha'.

Ingen kommentarer: