fredag den 23. maj 2008

Genopfinde mit bokse game

Min boksning er generelt gået pænt frem, siden jeg begyndte at træne boksning specifikt og ikke blot som en del af MMA. Der har været nogle kriser under vejs med både motivation og forbedring, og nu er jeg nået til endnu en.

Jeg har prøvet et par gange over de sidste uger, at give mig selv handicap ved kun at prøve på én ting. Fx kun at måtte slå med højre hånd eller min. at slå 4 slag ad gangen. Dette har virket godt. Det har været både svært og hårdt, men også lærerigt, da man hurtigt finder ud af, hvad der virker og hvad der ikke gør. Det har hjulpet på motivationen, fordi jeg har fået udfordringer og fordi der er nye ting at lege med, hvilket også giver fremgang.

Motivationen ramte så nul i går, da jeg sparrede mod en med en meget destruktiv stil - "tyre stilen", da det minder om en tyr til tyrefægtning. Stillestående og så en pludselig eksplosion frem ad - ikke blot med slag, men 3, 4, 5 skridt, og så kraftfulde skridt at man kan vælte af det (ikke af slagene). Dette ødelægger alt hvad jeg prøver at blive bedre til, da det mere minder om tyrefægtning end boksning. Jeg kunne slet ikke finde lysten til at træne, da det på ingen måde ville gavne min tekniske udvikling at sparre på denne måde.

Jeg har tænkt en masse på det. Jeg elsker at bokse og jeg kan jo ikke forvente at alle tilpasser sig min måde at træne på, så hvad kan jeg selv gøre?

Den løsning jeg vil prøve, er en opdeling i kategorier og den første oplagte kategori er "Tyren". Til hver kategori vil jeg sætte en udfordring, som er specielt egnet til kategorien, men som samtidig også skal være en del af mit game. At kategorisere er lettere end at finde gameplaner til hver enkelt af mine sparringspartnere (i alt +20), og betyder også at det er lettere at træne nogle specifikke ting.

Min udfordring mod Tyre er, at jeg skal ramme dem fra en vinkel. Ingen jabs eller lignende lige forfra. Det er jo super at kunne slå fra vinkler, så dette er godt for mit game og det tvinger mig til at komme ind og tæt på Tyren, hvor denne vil angribe uden at jeg kan lave direkte kontra.

Boksning allerede i aften, så må jeg se om der er nogle Tyre. og se om jeg kan finde nogle flere gode kategorier.

Ingen kommentarer: