søndag den 21. september 2008

Cutte vægt

Alle konkurrencer har vægtklasser, men det er ikke altid de samme, ligesom reglerne for indvejning er forskellige. Da det har fordele at være tungere end sin modstander, gælder det om at kende sin krop for at vide, hvilke vægtklasser man kan stille op i.

Op til Adrenaline 3 fungerede min cutting rigtig godt og jeg tænkte, jeg ville dele erfaringerne.

At cutte er at lave et midlertidigt vægttab for at klare grænsen for indvejningen, og vægttabet består primært af væske. Netop væskebalancen er vigtig, for at kunne præstere til den konkurrence det gælder, og da det tager tid at restituere efter at have cuttet, er mængde af hvor mange kilo man kan smide afhængig af hvor lang tid, der er fra indvejning til ens kamp(e).


Når der er indvejning på samme dag, som det er tilfældet ved fx. grapplingturneringer, har man som regel kun et par timer før man skal i kamp. Her kan jeg cutte 2-3 kg, mens jeg, når der er indvejning et døgn før kamp, kan cutte 4-6 kg.

Min cutteprocedure
Cutteproceduren for mig starter ca. 4-5 dage inden konkurrencen. Indholdet af kulhydrat i mine måltider bliver reduceret kraftigt og består primært af grøntsager. Jeg spiser hvad jeg har brug for, for at føle mig tilpas og i stand til at træne, så jeg sulter mig ikke, men propper mig heller ikke. Dette er for at reducere kulhydratdepoterne i kroppen, da kulhydrat binder væske. Salt prøver jeg også at undgå, da det ligeledes binder væske. Mange små måltider i løbet af dagen i stedet for enkelte store, gør at jeg ikke føler lige så stor sult og at mit energiniveau til at træne er bedre.

Samtidig med ændringer i måltiderne sætter jeg mit væskeindtag op til 2-3 måske 4 liter om dagen, udover det jeg drikker i forbindelse med træning. Jeg har hørt forskellige forklaringer, som at det sætter nyrerne i gang, så de får én til at tisse mere end normalt. Selv tro jeg dog mere på at man bare får skyllet salt ud af kroppen, fordi man jo tisser mere end man gør normalt.

Aftenen før indvejningen spiser jeg et lille aftensmåltid, for hvis jeg går sulten i seng, sover jeg dårligt. Jeg drikker et par kopper kaffe eller te, da det er vanddrivende. Herefter hverken spiser eller drikker jeg, før jeg er blevet vejet. Dette giver mig ca. et vægttab på 2-3 kg.

På dagen for indvejningen gør jeg et par forskellige ting, hvis jeg skal cutte meget. Det første er at få bevæget mig. Her kan man enten løbe, cykle eller hvad man nu har lyst til. Jeg kan bedst lide at cykle. Inden jeg starter, tager jeg godt med tøj på (fx. 2 joggingsæt og en hue) og inderst har jeg plastikposer på overkroppen og benene. Så cykler jeg en tur på ca. 45-60 min. i et nogenlunde tempo. Efter de første 15 min. begynder jeg at svede meget, og så gælder det bare at holde tempoet resten af turen. Senere går jeg i sauna. Her tager jeg et plastikkort med, som jeg bruger til at skrabe sveden af. Dette får kroppen til at svede endnu mere, da kroppen bruger sveden som køling.

Efter indvejningen er det vigtigt at spise og drikke rigtigt, da kroppen skal have fyldt de depoter op, som man har haft tømt. Jeg drikker en del væske, men for at kroppen kan optage væsken, skal man også indtage kulhydrat og salt. Lige efter jeg er blevet vejet drikker jeg derfor Revolyt, da det indeholder præcis, hvad man har brug for efter et væsketab. Jeg spiser rosiner og nødder som det første og går så over til frugt bagefter. Jeg er blevet bedre til at kontrollere mit indtag, for de første par gange jeg cuttede meget, fik jeg ondt i maven, fordi jeg proppede mig. Nu spiser jeg lidt mindre ad gangen, men over en længere periode. Det er det samme med væskeindtaget. Kroppen kan kun optage en hvis mængde væske ad gangen, så det hjælper ikke at drikke 4 liter på en time og tro det er det. Jeg drikker min. 3/4 liter pr. time i 4-5 timer når jeg har cuttet meget.

Jeg har ikke lavet kontrolmålinger, men vil skønne min cutting til:
  • Ca. 1 kg. på let aftensmad og ikke at spise morgenmad (1 potion müsli med mælk + 1 banan er ca. 500g)
  • Ca. 1 kg. på ikke at drikke vand (naturlig fordampning)
  • Ca. 3/4 kg. på at tisse (natten før indvejning er jeg nok oppe og tisse 3 gange pga. kaffe/the)
  • Ca. 1 1/2 kg. på at cykle
  • Ca. 3/4 kg. på at være i sauna
På politiken.tv ligger der også et indslag om et Team Danmark forsøg med Nyblom tvillingerne om at cutte vægt. Her er et direkte link.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

hey


just signed up and wanted to say hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonym sagde ...

whats up everyone


just registered and put on my todo list


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.